loading...
نجات آب کشاورزی
امیرحسین قلی پور و محمدحسین یوسفی بازدید : 122 سه شنبه 15 فروردین 1391 نظرات (0)

اوايل سال جاري و به دنبال خشكسالي هاي پياپي و بحران جدي در بخش آب و خاك و كشاورزي استان خراسان رضوي، سازمان جهاد كشاورزي اين استان طرح «كنترل بحران آب» را پيشنهاد كرد كه در سفر استاني هيئت دولت، اين طرح با امضاي وزراي جهاد كشاورزي و نيرو و استاندار خراسان رضوي به دولت ارائه شد.در حالي كه ٦ ماه از اعلام اين طرح مي گذرد، هنوز از تصويب شدن آن در دولت نهم خبري نيست و آخرين خبرها حكايت از آن دارد كه پيشنهاد مذكور براي دومين بار با امضاي وزراي نيرو و جهاد كشاورزي و استاندار خراسان رضوي تقديم دولت شده و در كميسيون زيربنايي هيئت وزيران در حال بررسي است.

؛اهميت آب و خاك
؛در پي گيري چند و چون اين طرح به سراغ دكتر «محمد اسماعيل نيا» رئيس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي رفته ايم. او در بيان جزئيات اين طرح مي گويد: رسالت وزارت جهاد كشاورزي به ويژه در حوزه كشاورزي، دستيابي به امنيت غذايي است و امنيت غذايي جز با افزايش بهره وري در كشاورزي و اقتصادي كردن آن (كشاورزي صنعتي به جاي كشاورزي معيشتي) راهي نداريم.در اين راستا اولويت اول وزارت جهاد كشاورزي و سازمان هاي تابعه در استان ها، موضوع آب است. ...

**براي ديدن ادامه ي اين مطلب به ادامه مطلب برويد**


منبع:

امیرحسین قلی پور و محمدحسین یوسفی بازدید : 130 پنجشنبه 03 فروردین 1391 نظرات (0)

کمبود منابع تولید سبب شده است که روشهای تخصیص بهینه منابع کمیاب بین فعالیتهای مختلف، روز به روز گسترش یابد. با توجه به نقش حیاتی بخش کشاورزی در اقتصاد ملی و اشتغالزایی و تأمین غذای جامعه، لازم است که از منابع و ابزارهای تولید در این بخش به بهترین نحو ممکن استفاده گردد تا ضمن کاهش در مصرف این منابع، سود‌آوری و رفاه کشاورزان نیز افزایش یابد. با توجه به اقلیم خشک و نیمه‌خشک ایران و کمبود منابع آبی در استان ، آب به عنوان یکی از عوامل محدود‌کننده تولید، نقش مهمی را در تعیین نوع فعالیتهای زراعی ایفا می‌کند. آسیب‌پذیری سفره‌های آب زیرزمینی در اثر برداشت بی‌رویه از منابع آبی، اتمام پتانسیل قابل توسعه بهره‌برداری از آب‌های زیرمینی برای مصارف کشاورزی و پایین بودن راندمان آبیاری لزوم اصلاح الگوی مصرف آب را ضروری می‌سازد.

تغییر الگوی کشت راهکار اساسی برای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی است.الگوی کاشت به معنی سهم زیرکشت و نوع محصولات مختلف زراعی در یک منطقه می باشد و تصمیم به این که کدام محصول با استفاده از چه عوامل تولیدی، با چه روشی و به چه مقدار تولید گردد از برنامه های مهم آن می باشد.

                          

       **براي ديدن ادامه ي اين مطلب به ادامه مطلب برويد**


منبع: سایت نجات آب خراسان 

امیرحسین قلی پور و محمدحسین یوسفی بازدید : 89 چهارشنبه 02 فروردین 1391 نظرات (0)

آب منبعی محدود است که به طور مداوم با گردش هیدرولیکی خود به گردش درآمده و تصفیه میشود. لـیکن بـا افـزایش تقاضا، هنوز روش اقتصادی عملی برای افزایش قابل توجه آب شیرین وجود ندارد. عدم تشخیص و قبول این امـر کـه آب، محدود است، به استفاده ناصحیح و غیر اصولی و بالاخره کمبود آن منجر شده است. هم اکنون کمبود آب، توسعه پایـدار را در بسیاری از کشورها مورد تهدید قرارداده است.  بررسی اجمالی روند افزایش جمعیت و بالا رفـتن سـطح زنـدگی جوامـع انسانی نشان میدهد که مصرف سرانه آب رو به فزونی است و این روند درطول 90 سال گذشته یعنی از ابتدای قرن بیستم تا شروع قرن بیست و یکم همچنان سیر تکاملی را به ویژه در بخش کشاورزی دنبال نموده است.  پایین آمدن سطح آبهای زیرزمینی نه تنها باعث گران شدن هزینه پمپاژ آب زیرزمینی شده است بلکه موجب کاهش کیفیت آب نیز میگردد. این مشکلات موجب زیر سوال بردن پایداری منابع آب زیر زمینی برای استفاده کنندگان مختلف بویژه بخش کشاورزی گردیده است.  لذا بهره وری از منابع آب های غیرمتعارف که همان فاضلاب ها و پساب ها می باشند به خصوص در بخش کشاورزی حائز اهمیت است. بنابراین پسابها به عنوان بخشی از منـابع جبـران کننـده نیازهـا در بخـش کـشاورزی به حساب می آیند. لزوم بهره گیری از منابع آبی غیر متعارف، موضوعی است که امروزه بعنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر بویژه در کشور ما نمایان شده است.

      

براي ديدن ادامه ي اين مطلب به ادامه مطلب برويد


منبع: سایت نجات آب خراسان 

تعداد صفحات : 4

درباره ما
باسلام خدمت شما بیننده ی عزیزاین وب.ازاین که به سایت ماآمدیدازشمامتشکریم.امیدواریم توانسته باشیم باساخت این وب شمارادرصرفه جویی درمصرف آب یاری کرده باشیم.وبتوانیم به کمک شماراهی برای صرفه جویی درمصرف آب های کشاورزی پیداکنیم. شمامی توانیدنظرات خودرابه ایمیل زیربفرستید. a_gholipoor.6630@yahoo.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 19
  • بازدید سال : 835
  • بازدید کلی : 10,630